PARAMEDIKALISAATIO: TERVEYSTYÖTÄ LÄÄKETIETEEN KATVEESSA
(Summary: Paramedicalization: work for health in the shadow of medicine)
Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti (Finnish Journal of social medicine) 1995:3:217-223
RAIMO TUOMAINEN
hall.kand., suunnittelija
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri
PL 1777
70211 KUOPIO
puh. 971-173 597
JYRKI ELO
LL, M.Sc., ylilääkäri
KELAn Itä-Suomen aluekeskus
PL 178
70101 KUOPIO
puh. 971-192 370
MARKKU MYLLYKANGAS
THT, dosentti, yliassistentti
Kuopion yliopisto
Kansanterveystieteen ja yleislääketieteen laitos
PL 1627
70211 KUOPIO
puh. 971-162 922
Yhteyshenkilö: Raimo Tuomainen
15.8.1995
Paramedikalisaatio: terveystyötä lääketieteen katveessa
Medikalisaation rinnalla länsimaissa on edennyt paramedikalisaatio: lääketieteen ulkopuolisten terveysuskomusten korostuminen. Kansanomaista lääkintää on harjoitettu ympäri maailmaa; se voi erota nykylääketieteestä menetelmällisesti ja kysymyksenasettelunsa mukaan. Ilman toisenlaisen lähestymistavan ymmärtämistä vaihtoehtolääkintä voi vaikuttaa irrationaaliselta. Lääkärin rooli on kahtiajakoinen: toisaalta ymmärtäjän, toisaalta tuomarin. Sairas voi kaivata varauksetonta ymmärrystä, johon parantaja roolinsa ristiriidattomuudessa sopii. Lääketiede on luonnontieteellistyessään vaarassa menettää otteen ihmisen kokemuksesta. Vieraantuminen siitä osasta ihmistä, joka ei ole tieteellisesti tarkasteltavissa, ei välttämättä palvele terveyttä. Irrationaalisilla, tieteellisesti tarkastellen naiveilla tekijöillä voi olla hyvinkin ihmisen hyvinvointia ja terveyttä tukevia vaikutuksia. Näitä vaihtoehtolääkintä ei ainakaan aliarvioi.
PARAMEDIKALISAATIO: TERVEYSTYÖTÄ LÄÄKETIETEEN KATVEESSA
SUMMARY:
Paramedicalization: work for health in the shadow of medicine
Paramedicalization has increased along with medicalization. Emphasis on health beliefs outside medicine is increasing. Traditional medicine has been practised all over the world. The difference compared to medicine can be methodological or in problem definition. Traditional or alternative medicine may seem irrational if one does not understand the underlying framework of thinking. Western physician is often facing a dual role: on one hand, she would deeply understand the patient and on the other hand, she is acting as a judge in trying objectively to fit the symptoms and signs into the medical framework. However, the patient may need understanding beyond any doubt. A traditional healer is not stuck with conflicting dual role and can provide better understanding and acceptance of the patient’s point of view. Medicine is in danger of loosing its grip on the patient’s experience. Alienation from the part of human being which is scientifically unexplorable may not serve the cause for health. Irrational, scientifically naive factors may, quite well, have effects that support the health and well-being of man. These factors and effects are not undervalued by alternative medicine.
- The whole text translated in English
Lääketieteellistyminen
Soveltavana ja kuolemaa uhmaavana lääketiede liittyy läheisesti oikean elämän problematiikkaan. Lääketiede on keskeinen keino terveysongelmien ratkaisemiseksi. Historiallisesti katsoen sillä on moniin vaihtoehtoihinsa nähden sitä heikompi asema, mitä kauemmas muinaisuuteen silmätään (Vuori 1979). Lääkärit lääketieteineen saavuttivat erityisasemansa vasta 1800-luvun lopulla (Rosen 1972, Hermanson 1990).
Antibioottien menestys useiden tappavien tautien hoidossa teki lopulta maallikoillekin uskottaviksi lääketieteelliset selitykset. Lääketiede oli suvereeni näkymättömistä pieneliöistä johtuvien sairauksien hoidossa. Yliluonnollisuus hiipui tautien selityksessä (Sontag 1982). Nyttemmin kirurgian kypsyminen siirrännäistekniikoiden aikakaudelle on antanut lääketieteelle uutta glamouria ja saattanut ihmisen unelman itseään uusintavasta elimistöstä tieteen konkreettiseksi tavoitteeksi.
Medikalisaatio merkitsee lääketiedeinstituution kasvua sekä elämäntapahtumien ja poikkeavuuden lääketieteellistämistä. Medikalisaatio-prosessissa lääketieteen valta laajenee aikaisemmin ei-lääketieteellisinä pidetyille alueille (Zola 1978, Hemminki ym. 1992). Lääketiede ja terveydenhuolto ovat laajenneet lisääntymiseen, kasvuun, vanhenemiseen, kauneuteen, toimintakykyyn ja poikkeavuuteen (Hemminki 1993).
Medikalisaatio näkyy yhteiskunnassamme. Se ilmentyy konkreettisesti terveyteen liittyvien elinkeinojen ja rahavirtojen kasvuna. Ajatuksellisesti ilmiö näyttäytyy riskitietoisuuden lisääntymisenä ja terveyskäsityksen laajenemisena. Yhteiskuntapolitiikassa medikalisaatio on havaittavissa terveysnäkökohtien korostumisena; käytännössä lääketieteen ja terveydenhuollon status nousee.
Medikalisaation rinnalla länsimaissa on edennyt paramedikalisaatio eli lääketiedeinstituution ulkopuolelle jäävien terveysuskomusten painottuminen. Terveystavoitteisessa yhteiskunnassamme onkin tilaus myös mitä vaihtoehtoisimmille parantajille, jotka onnistuvat ylläpitämään uskoa paremmasta voinnista. Vaikka medikalisaatio ja paramedikalisaatio ovat osin vastakkaisia, ne myös ruokkivat toisiaan huolehtimalla siitä, että terveyden ja sairauden kysymykset pysyvät elämän fokuksessa. (Tuomainen ym. 1993)
Paramedikalisaatiossa on samat piirteet kuin medikalisaatiossakin: pyrkimys oman vallan kasvattamiseen ja markkinoiden luomiseen, kasvuhakuisuus sekä pyrkimys monopolisoida asiantuntemus.
Tässä artikkelissa pohditaan paramedikalisaation olemusta - sen sekä positiivisia että negatiivisia piirteitä - ja merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa sekä arvioidaan paramedikalisaation yhteiskunnallisia reunaehtoja.
Lääketieteen ulkopuolelle jäävä hoito
Ihmisellä on erilaisia oireita kahtena päivänä kolmesta (Myllykangas 1986). Ihmisen kokemista päivittäisistä oireista vain 2 % johtaa lääkäripalvelujen käyttöön (Elo ja Myllykangas 1986). Tätä taustaa vasten medikalisaatiolla ja paramedikalisaatiolla on lähes rajaton kasvualusta.
Itsehoito on yhteiskunnan kannalta toivottavaa. Se johtaa oletettavasti ihmisten terveydentilan kohentumiseen ja toiveitten mukaan vähentää julkisesti järjestettävien terveyspalvelujen tarvetta. Ihmisten on arvioitu hoitavan jopa 80 % kokemistaan terveydentilan häiriöistä ja sairauden aiheuttamasta hoidon tarpeesta joko itse, turvautumalla muiden maallikoiden tukeen tai käyttämällä epävirallisia terveyspalveluja (Meriläinen 1986, ks. myös Myllykangas 1986).
Paramedikalisaation edetessä ei-lääketieteelliset hoitomuodot hankkivat lisää yhteiskunnallista painoarvoa. Paramedikalisaation alla on useita yleisesti käytettyjä käsitteitä, kuten vaihtoehtolääkintä, epävirallinen lääkintä, kansanlääkintä ja luonnonlääkintä. Nämä käsitteet ovat paljolti päällekkäisiä; ne kuvaavat usein samoja ilmiöitä hieman eri näkökulmista.
Vaihtoehtoisilla hoitomuodoilla tarkoitetaan niitä ajattelumalleja, koulukuntia ja hoitotoimia, joiden suhde biomedisiiniseen paradigmaan on ongelmallinen; niiltä ei myöskään ole vaadittu biomedisiinisessä mielessä tieteellistä testausta. Epävirallisen lääkinnän käsite on lähinnä hallinnollinen. (Vaskilampi 1992)
Yleisesti käytetään myös kansanlääkinnän käsitettä, jolla korostetaan sitä, että hoidon perusta on kansanperinteessä eikä tieteellisessä käsitejärjestelmässä. Kansanlääkinnässä erotetaan kaksi pääryhmää: vanhat kansanomaiset hoidot ja uudistehoidot - uudisteet on omaksuttu muista kulttuureista ja niille on usein tyypillistä kaupallinen massatuotanto. (Vaskilampi ym. 1984)
Luonnonlääkintä nimensä mukaisesti tukeutuu luonnon antimiin, siinä nimenomaisesti vältellään keinotekoista. Filosofisena perusajatuksena on, että luonto tarjoaa vahvistusta ihmisen omien parantavien voimien elvyttämiseksi. Suomessa viralliset luonnonlääkkeetkin rekisteröidään ja niitä on hyväksytty myös apteekkeihin (Vaskilampi 1992).
Kansanomaista lääkintää on harjoitettu ja harjoitetaan ympäri maailmaa. Osa kansanlääkinnästä eroaa nykylääketieteestä menetelmällisesti ja kysymyksenasettelunsa mukaan: sekä sairauden käsite että parannusriitin tavoite voivat hahmottua lääkinnöissä aivan toisin (Honko 1981). Ilman tätä toisenlaisen lähestymistavan ymmärtämistä kansanomainen lääkintä voi vaikuttaa irrationaaliselta.
Kansanlääkinnässä on käytetty "objektiivisestikin" lääkitseviä aineita. Afrikkalaiset parantajat ovat hoitaneet reumatismia salisyylilla. Inkakulttuurilta on peritty kokaiini ja kiniini, efedriini kiinalaisesta kansanlääkinnästä. Näillä lääkkeillä on kansanlääkinnässä kuitenkin ollut mitätön vaikutus ilman asiaankuuluvia loitsuja. Valtaosa lääkkeistä on ollut objektiivisesti merkityksettömiä, mutta joukossa on ollut myös kertakaikkisen vahingollisia lääkkeitä. Esimerkiksi Suomessa "pistostautiin" syötettiin lasinsiruja, koska sisäisiin pistoksiin kuului vastata toisilla pistoksilla. Nykytulkinnan mukaan kansanlääkinnässä on käytetty ansiokkaasti hyväksi plasebo-vaikutusta, myös psykoterapeuttisia menetelmiä: suggestioita, hypnoosia ja sokkikäsittelyä. Parhaita kansanlääkitsijöitä voitaisiin pitää psykosomaattisen lääketieteen uranuurtajina. (Honko 1981)
Paramedikalisaation kuva
Terveyden ylläpitämiseksi on tarjolla monenlaista vaihtoehtoa, joista osa lienee pyyteettömän kutsumuksellista, osa markkinahengen täyttämää toimintaa, valtaosa kai molempia. Terveyden nimissä saatetaan myös määrätietoisesti harhauttaa asiakasta, huijata hyväuskoisia (Sumuvuori 1986). Eri hoitomuotojen taustalla olevat käsitykset ja teoriat ihmisestä, potilaasta, terveydestä, sairaudesta, hoidon tarpeesta, luonteesta, sisällöstä ja vaikutuksista eroavat (Meriläinen 1986). Stanwayn (1982) mukaan jo vuonna 1973 vaihtoehtoinen lääketiede sisälsi yli 130 erilaista hoitomuotoa ja -menetelmää.
Ei ole yksiselitteistä jakoa viralliseen lääketieteelliseen hoitokäytäntöön ja sen vaihtoehtoihin. Esimerkiksi akupunktuuria ei voi selvästi luokittaa vain jompaankumpaan kategoriaan; samoin on laita erilaisten vitamiinien ja hivenaineiden käytön. Homeopatia on Suomessa lääketieteelle selvemmin vaihtoehto kuin monessa muussa maassa. Lääketieteen rajojen hämäryys on luonnollista: ei voida puhua mistään yhdestä lääketieteellisestä totuudesta, oikeasta hoidosta (Payer 1989), kuten ei yhteiskuntatieteiden totuudesta ja oikeasta yhteiskuntapolitiikastakaan. Todennäköistä kuitenkin on, että osa vaihtoehtohoidoista ei voi saada kuin marginaalisen lääketieteilijöiden joukon ymmärtäjikseen tai puolestapuhujikseen, joten niiden vahvistuminen on pikemmin paramedikalisaatiota kuin medikalisaatiota. (Tuomainen 1994)
Ihmiset voivat kokea virallisen terveydenhuoltojärjestelmän ja koululääketieteen farmasioineen syystä tai toisesta itselleen vieraaksi. Osalla ihmisiä on mieltymys nimenomaan omaehtoiseen ja epäviralliseen apuun. Etenkin lääkäri saatetaan nähdä yhteiskunnan, "systeemin" edustajaksi (Saano 1993). Muun muassa sosiaalipuolella on yhteisöjä, joissa ongelmaiset tukeutuvat juuri epäviralliseen tukeen, toisiinsa (esim. Tuomainen ym. 1990, Kumpusalo 1991).
Toisaalta terveyspalvelujen käyttöä koskevien tulosten mukaan samat henkilöt käyttävät yleisesti sekä virallisia että epävirallisia hoitoja (Saano 1993). Esimerkiksi kuopiolaisista vaatetusalan naistyöntekijöistä usein lääkärissä käyneet käyttivät vaihtoehtopalvelujakin muita useammin (Vaskilampi ym. 1984). Vaskilammen (1992) tutkimuksen mukaan vain prosentti työikäisestä väestöstä oli vuoden aikana turvautunut pelkästään vaihtoehtohoitoihin.
Meriläisen (1986) tutkimuksessa todettiin naisten käyttävän kaikkia tutkittuja vaihtoehtoisia hoitoja miehiä yleisemmin. Luontaistuotteiden kuten muidenkin uudisteiden käyttö näytti leviävän etelästä pohjoiseen, kaupungeista maaseudulle, nuorilta iäkkäille, koulutetuilta vähemmän koulutetuille ja naisilta miehille. Perinteisten hoitojen käyttöä oli vähiten Etelä-Suomessa. Nimenomaan uudistehoitojen käyttöön näytti liittyvän protestia lääketieteelliselle hoidolle. (Meriläinen 1986)
Vaskilammen (1992) tutkimuksen mukaan työikäisen väestön enemmistö kuului edelleen virallisen terveydenhuollon piiriin. Puolet työikäisestä väestöstä oli käyttänyt luontaistuotteita. Uudistehoitoja oli edellisen vuoden mittaan käyttänyt kaikkiaan neljännes ja perinteistä kansanlääkintää 14 %. Luontaistuotteiden käytön taustalla oli kroonisia sairauksia ja psykosomaattisia oireita. Etenkin koulutetut naiset näyttivät käyttävän luontaistuotteita. Nuoremmat ja kaupunkilaiset käyttivät nimenomaan uudistehoitoja, vanhemmat ja maaseudun asukkaat perinteisiä hoitoja: voitiin puhua kahdesta vaihtoehtolääkinnän käyttömallista. (Vaskilampi 1992)
Suomessa vaihtoehtolääkinnän profiili on erilainen kuin muualla Euroopassa, jossa ovat korostuneet homeopatia, akupunktio ja manuaaliset hoidot. Kuppaus on muualta lähes kadonnut. Suomessa vaihtoehtolääkintään hakeutuminen on suhteellisen yleistä moniin muihin maihin verrattuna. (Vaskilampi 1992)
Pettymystä lääketieteeseen
Talidomidikatastrofi ja lisääntynyt tietoisuus lääkkeiden sivuvaikutuksista ovat rikkoneet illuusion yksinomaan hyvää tekevistä lääkkeistä. Lääkkeiden sivuvaikutusten pelko on nykyisin suuri; ehkä vain luonnonlääkkeiltä osataan odottaa täyttä puhdistavaa vaikutusta, jopa ihmeparanemista. (Saano 1993)
Saanon (1993) mukaan on yleistä pelko, että lääkäri ei usko potilaan oireita vaan toteaa hänet luulosairaaksi, kun taas kansanparantaja suorastaan siunailee oireiden vaikeutta. Lääketieteen houkuttavuutta voi heikentää sen nimenomainen pyrkimys objektiivisuuteen. Sairauteen liittyy kuitenkin aina kolme tekijää: lääkintä, magia ja uskonto (Herzlich 1973). Vaihtoehtoparantamisen suosiota lisännee maallistuminen, jolle haetaan vastapainoa (Saano 1993). Luonnonlääkkeen säännöllinen käyttö on verrattavissa amuletin kantamiseen, jolla voi torjua sairautta.
Lääkärin rooli on kiusallisen kahtiajakoinen: toisaalta ymmärtäjän, toisaalta tuomarin. Lääkäri ei voi täysin rinnoin lähteä mukaan asiakkaansa kärsimykseen, vaan hänen on yhteiskunnallisen tehtäväksiannon vuoksi säilytettävä jonkinlainen välimatka ja - jopa epäilys. Lääkärille esimerkiksi selkäkipuinen on paitsi asiakas myös potentiaalinen etujen tavoittelija, kivulle kun ei löydy selvää objektiivista mittaa. Sairas voi kaivata nimenomaan varauksetonta ymmärrystä, johon parantaja roolinsa ristiriidattomuudessa sopii.
Asiantuntijan roolin vastapuolena on maallikon rooli. Maallikko on riippuvainen asiantuntijan tiedoista, tulkinnoista ja osaamisesta. Käytännössä voimakas asiantuntijavalta johtaa regressiivisyyteen. Syntyy riippuvuusrakenteita, jotka pahimmillaan saattavat kansalaiset asiantuntijain armoille. (Lindqvist 1990)
Valtaa haetaan paitsi markkinaosuuksien kasvattamiseen myös suhteessa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Paramedikalisaatio joutuu tässä kilpailuun medikalisaation kanssa. Valtaa haetaan virallisen terveydenhuollon reviiriltä mm. korostamalla lääketieteen teknokraattisuutta ja kyvyttömyyttä potilaiden kokemuksellisten toiveiden tyydyttämisessä. Samalla suorasti tai epäsuorasti viitataan vaihtoehtohoitojen kaikkivoipaisuuteen. Valta ja markkinat kuulunevat sille, joka lupaa enemmän.
Objektiivinen ja subjektiivinen ulottuvuus
Oman lukunsa terveyden asiantuntijoista muodostavat erilaiset magiikan ekspertit. Näiden eksperttiys on niin subjektiivista, ettei se ole käytännössä millään todennettavissa, mutta jotka jotenkin vetoavat hätäisiin ihmisiin. (Karjalainen ym. 1991)
Useimmat maailmankatsomuksellisesti sitoutuneet terapialiikkeet ovat pohjimmiltaan spiritualistisia. Ne pitävät henkeä ensi- ja ainetta toissijaisena. Etenkin monissa idästä vaikutteita saaneissa liikkeissä pidetään aineellista maailmaa ja esimerkiksi somaattisia sairauksia harhana tai sekundäärisinä ilmiöinä. Näin parannusmetodien on oltava luonteeltaan henkisiä. Itsetuntemus, meditaatio, rituaalit ja rukous priorisoidaan lääkkeisiin nähden. (Heino 1984)
Heino (1984) on sisällyttänyt Suomen uskonnollisia liikkeitä kuvaavaan teokseensa terapeuttisia liikkeitä, joilla hän näkee olevan myös likimain uskonnollisen taustan. Tällaiset vaihtoehtoiset hoitomuodot ovat tulleet Suomeen muutaman viime vuosikymmenen aikana; vuonna 1984 perustettiin Vaihtoehtoisten Hoitomuotojen Keskusliitto, joka pyrkii kouluttamaan hoitomuotojen harjoittajia yhteiskuntamme edellyttämälle tasolle. (Heino 1984)
Lääketieteen totuuskysymykset ovat muuttuneet tieteellisen tutkimuksenteon kysymyksiksi. Ne ovat suurelta osin teknisiä ja organisatorisia kysymyksiä. Elämän, kuoleman ja kärsimyksen kysymykset on transformoitu yksilön ulkopuolisiksi ja teknisiksi ongelmiksi, joihin ratkaisut etsitään byrokraattisesti tuotetuista teknologioista. (Vaskilampi 1992)
Tämä sama ulkoistaminen ja teknistäminen on havaittavissa nyttemmin myös kaupallisessa uuskansanlääkinnässä. 90-luvulla ovat Suomessa yleistyneet terveyttä vaihtoehtoisesti kauppaavat ilmaisjakelulehdet, joissa keskeinen ilmiö näyttää olevan aivan oman farmakopean muodostuminen. Vanhakantainen kansanlääkkeiden valmistus on tosin miltei tyrehtynyt (Hernesniemi 1987). Monet terveystuotteet elävät tietyn villityksen ajan, jos kohta klassikkojakin, kuten ginsengjuuri, on mukana. Osa tuotteista on apteekki-, osa luontaistuotekauppatavaraa. Myös Vaskilampi (1984) on todennut, että vaihtoehtohoito on teknistymässä, institutionalisoitumassa ja tieteellistymässä. Samalla hänen mukaansa kuitenkin hoidon mystinen, maaginen tai uskonnollinen luonne on syventynyt.
Paramedikalisaation yhteiskunnalliset reunaehdot
Saano (1993) on tulkinnut paramedikalisaation keskeiseksi perusvoimaksi länsimaissa ikärakenteen muutoksen: vanhusten määrän lisäännyttyä ovat nivelkulumat, syöpätaudit ja sydänsairaudet yleistyneet. Näihin ei ole helppoa parantavaa lääkitystä, ei myöskään kansantajuista selitystä - lääketiede ei ole lunastanut lupauksiaan, joita se Saanon mukaan ei tosin ole antanutkaan. Sumuvuoren (1986) mukaan suurin osa Suomessa syöpään sairastuneista on kokeillut jotain vaihtoehtolääkintää.
Vaskilampi (1992) taas korostaa, että kehittyessään hyvinvointivaltio liitti entistä selvemmin yhteiskunnallisen intressin viralliseen terveydenhuoltoon. Vain yksi legitiimi oppi hyväksyttiin, luonnontieteeseen sitoutunut lääketiede, kun taas muut hoitomuodot jäivät julkisen tuen ja säännöstelyn ulkopuolelle. Näin terveys- ja sairausasiat on onnistuttu siirtämään yksityiseltä alueelta julkiselle. Käytännössä terveyskulttuurit muuttuivat byrokraattisiksi ja professionaalisiksi (Freidson 1970, Illich 1976). Hyvinvointivaltioon kohdistunut kritiikki on kyseenalaistanut valtajärjestelmien legitimiteetin ja vaikuttavuuden (Mishra 1984), mikä on heijastunut myös terveydenhuoltoon kohdistuvana kriittisyytenä (Vaskilampi 1992).
Kun yhteiskunta on maallistunut, terveydestä on tullut keskeinen oikeiden totuuksien etsimisalue (Tikkala ym. 1991). Terveysopit antavat vastauksia ihmistä askarruttavaan ongelmaan, kuinka tulisi elää. Lääketiede kuitenkin pyrkii objektiivisuuteen, kylmiin tosiasioihin. Se ei tarjoa pelastussanomaa. Sen toimintamalli on tietystä maallikolle käsittämättömyydestään huolimatta perin tekninen ja arkipäiväinen.
Ihmisellä on yleisesti halu uskoa johonkin arkipäivää suurempaan. Pyhä, mystinen, tekee arjesta mielekkäämmän, antaa tarkoitusta. Tarkoituksen tavoittelu on lähellä pyrkimystä kohti harmoniaa, oman kokemuksen hallintaa. Lääketiede sulkee tällaiset henkisen kasvun tavoitteet parantumisprosessin ulkopuolelle.
Vaihtoehtolääkintä nojaa tiettyihin perusideaaleihin, arvostuksiin, joita ovat luonnonmukaisuus, kokonaisvaltaisuus, yksilöllisyys, lempeys, elinvoimaisuus ja puhtaus (Vaskilampi 1992). Jos tällaiset arvot yhteiskunnassa vahvistuvat, vaihtoehtolääkinnän mainosarvokin kasvaa. Vaihtoehtolääkintä uskaltaa vielä luvata jopa superterveyttä (Vaskilampi 1992).
Yksityisen terveydenhuollon ja vaihtoehtolääkinnän suosion syynä saattaa olla myös patriarkaalisuuden vähyys. Virallinen järjestelmähän ei ole yhtä suosiollinen palvelujen käytölle ilman ilmeistä syytä; perimmäinen toive on, että julkisten sairaanhoitopalvelujen käytölle löytyisi objektiivinen diagnoosiperuste. Lääkäreille onkin sälytetty varsin patriarkaalinen portinvartijan tehtävä: ihmisen subjektiivinen pahoinvointi ei riitä tiettyjen etujen saavuttamiseksi, vaan lääkäri määrittää todellisen tilan, näin "objektiivisen" tarpeen. Kaupallisessa terveystyössä ei taloudellisten etujen takia sivuuteta asiakkaan subjektiivista kokemusta. (Elo ym. 1989)
Saanon (1993) mukaan valtaosa luonnonlääkinnän suosiosta on kaupallisesti aikaansaatua. Myös Suomessa näyttää olevan itsehoidollisessa särkylääkkeiden kulutuksessa kaupallisesti aiheutettua ylikäyttöä (Arola 1993). Erityisen tehokkaan markkinoinnin maassa, USA:ssa, ravintolisien (luonnonlääkkeet, vitamiinit ja hivenaineet) käyttäjiä on ehkä 40 % väestöstä (Levy ja Schucher 1987). USA:ssa nuoruuden ihannointi on synnyttänyt suuren tarpeen tuotteille, joilla voitaisiin estää elimistön iän mukainen rappeutuminen.
Vaihtoehtoisten hoitojen kaupallisuus ja markkinahakuisuus näkyvät lukuisten ilmaisjakelulehtien sivuilla. Osin markkinoiden kasvattaminen ilmentyy vaihtoehtohoitojen profiloitumisena omaksi erikoisalakseen virallisen lääketieteen ulkopuolella. Osin markkinoita haetaan hämärtämällä rajaa viralliseen terveydenhuoltoon, mm. antamalla hoidoista näennäistieteellisiä selvityksiä.
Niin medikalisaatio kuin paramedikalisaatiokin hakevat kasvua. Jatkuva kasvu takaa alalla varmemman toimeentulon. Tässä kasvuhakuisuudessa suuntaukset tukevat toinen toistaan.
Koska vaihtoehtoisia hoitoja ei julkisesti tueta, toiminta suurelta osin tapahtuu kaupallisin ehdoin. Näin paramedikalisaatio ehkä ilman vaihtoehtoisten hoitajienkin tahtoa joutuu etenemään luomalla mainonnalla suuria luuloja, jotka tosin myös voivat olla sen voimavara, suggestiivinen efekti.
Ovatko lääketieteen rajat ylittämättömät?
Voi väittää, että vaihtoehtolääkinnän valtapiiri on ylivertainen. Sehän ulottaa alueensa kaikkeen inhimilliseen toimintaan, mutta tuon lisäksi se kattaa ajan ennen syntymää ja jälkeen kuoleman (Vaskilampi 1984). Medikalisaatiolla on täten paramedikalisaatiota ilmeisemmät rajat.
Lienee totta, että lääketiede on luonnontieteellistyessään vaarassa menettää otteen ihmisen kokemuksesta, hädäntunteen kohtaamisesta. Vieraantuminen siitä osasta ihmistä, joka ei ole tieteellisesti kosketeltavissa, ei välttämättä palvele terveyttä. Irrationaalisilla, tieteellisesti tarkastellen naiveilla tekijöillä voi olla hyvinkin ihmisen hyvinvointia ja terveyttä tukevia vaikutuksia. Näitä vaihtoehtolääkintä ei ainakaan aliarvioi.
Useiden vaihtoehtolääkinnän hoitomuotojen ja oppirakennelmien kehittäjinä on ollut lääkäreitä. Esimerkkeinä mainittakoon homeopatia, aleksandertekniikka ja Bach-yrttilääkintä. Nykyisin vaihtoehtolääkinnästä lienevät kiinnostuneimpia nuoret lääkärit, yleislääkärit ja psykiatrit. (Vaskilampi 1984)
Valtahakuisuus johtaa medikalisaation ja paramedikalisaation osin sylikkäin niin, että vaihtoehtohoitojen piiristä kehittyy oppiriitoja virallisen lääketieteen sisälle. Pyrkimys vaikuttaa ja kontrolloida yhteiskunnallista päätöksentekoa luo paineita vaihtoehtoisen lääketieteen ulkoasun virallistamiseen, vaikka käsitejärjestelmä säilyttääkin alkuperäisyyttään. Konkreettisesti paramedikalisaation valta näkyy eduskunnassa esiintyvänä kiinnostuksena vaihtoehtoisten hoitojen julkiseen tukemiseen, terapeuttien julkisessa statuksen noteeraamisessa sekä lainsäädännöllisten markkinarajoitusten välttämisenä tai vähentämisenä.
Käytännössä lääketieteen ja ei-lääketieteen rajankäynti on sidoksissa erilaisten auktoriteettien, etenkin tiedemaailmassa meritoituneiden henkilöiden hyväksyntään. Jonkin hoitomuodon positiivinen arviointi lääketieteellisessä väitöskirjassa saattaa integroida hoidon osaksi maan hoitokulttuuria.
Paramedikalisaatioon liittyy myös professionaalisuutta, vaikka hoidoissa korostetaankin ihmisen omia vaikutusmahdollisuuksia. Usein “oikeaoppista” hoitojen osaamista ja ymmärrystä ihmisten ongelmien tunnistamiseen ei ole kuin tietoon vihityillä. Professionaalisuus toimii paramedikalisaatiossa samalla tavalla vallan välineenä kuin medikalisaatiossakin. Lisäksi sillä on merkitystä ehkäistäessä liikaa sulautumista viralliseen terveydenhuoltoon.
Käytännön lääkäritoimessa lääketieteellistä viitekehystä ei välttämättä oteta ylen vakavasti. Inhimillisessä kommunikaatiossa hyödynnetään muutakin kuin tiedettä. Etevä lääkäri ei elä tieteellisessä umpiossa vaan terveyden edistämistoiminnassaan käyttää vuorovaikutusavujaan, tunnistaa objektistaan subjektin. Näin lääkinnät eivät ole välttämättä toisilleen vastakkaisia: lääkärinpraktiikka voi ajatuksellisesti hyvinkin olla valistunutta kansanlääkintää.
KIRJALLISUUS:
Arola H. Lääkemarkkinointi lisää turhaa käyttöä. Kelan Sanomat 1993:9:14.
Elo J, Myllykangas M. Koetut oireet ja niiden johdosta suoritetut toimenpiteet. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 1986:23:28-38.
Elo J, Tuomainen R, Myllykangas M. Turha terveyskeskuskäynti - terveyskäsitysten kriisi. Sosiaalinen Aikakauskirja 1989:3:9-15.
Freidson E. Profession of medicine. Harper & Row, Publishers Inc., New York 1970.
Heino H. Mihin Suomi uskoo. Uskonnolliset ja maailmankatsomukselliset liikkeet. WSOY, Porvoo 1984.
Hemminki E. Nainen ja terveydenhuolto tutkimuksen kohteena. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 1993:30:169-175.
Hemminki E, Kangas I, Topo P. Lääketieteellinen teknologia ja vaihdevuodet - esimerkki medikalisaatiosta. Teoksessa Karisto A, Lahelma E, Rahkonen O (toim.). Terveyssosiologia. WSOY, Porvoo 1992, s.96-106.
Hermanson T. Kilpailutilanteesta asiantuntija-asemaan. Suomen Lääkärilehti 1990:45:3117-3119.
Hernesniemi A. Kansanparantajat terveydenhuollon kentässä. Teoksessa Hänninen O, Sumuvuori H, Meriläinen P, Vaskilampi T (toim.). Kansanparannus eilen ja tänään - huomisen tutkimushaaste. Lääkintöhallituksen julkaisuja, nro 96. Helsinki 1987, s.60-71.
Herzlich C. Health and illness. A social psychological analysis. Academic Press, London 1973.
Honko L. Uskontotieteen näkökulmia. WSOY, Juva 1981.
Illich I. Medical nemesis. Pantheon Books, Inc., New York 1976.
Karjalainen J-M, Lindqvist M, Saares K, Voutilainen P. Terveyden portinvartijat. Preventio ja asiantuntijavalta terveydenhuollon eettisenä ongelmana. Sosiaali- ja terveyshallitus. Raportteja 39/1991. Helsinki 1991.
Kumpusalo E. Sosiaalinen tuki, huolenpito ja terveys. Sosiaali- ja terveyshallitus. Raportteja 8/1991. Helsinki 1991.
Levy AS, Schucher RE. Patterns of nutrient intake among dietary supplement users: attitudinal and behavioral coordinates. J Am Diet Ass 1987:87:754-760.
Lindqvist M. Auttajan varjo. Pahuuden ja haavoittuvuuden ongelma ihmistyön etiikassa. Otava, Keuruu 1990.
Meriläinen P. Väestön terveydenhoidon kokonaisuus: itsehoito, virallisten ja epävirallisten terveyspalvelujen käyttö sekä niitä määräävät tekijät. Kuopion yliopiston julkaisuja. Yhteiskuntatieteet. Alkuperäistutkimukset 1/1986. Kuopio 1986.
Mishra R. The welfare state in crisis, social thought and social change. The Harvester Press Publishing Group, Brighton 1984.
Myllykangas M. Päiväkirjamenetelmä koettujen oireiden ja lääkkeiden käytön tutkimisessa. Kuopion yliopiston julkaisuja. Kansanterveystiede. Alkuperäistutkimukset 2/1986. Kuopio 1986.
Payer L. Medicine and culture. Notions of health and sickness. Victor Gollancz, London 1990.
Rosen G. The evolution of social medicine. Teoksessa Freeman H, Xevine S, Reeder L (toim.). Handbook of medical sociology. Prentice-Hall, New Jersey 1972, s.30-60.
Saano V. Luonnonlääkinnän suosion taustalla olevat tarpeet. Suomen Lääkärilehti 1993:48:3271-3275.
Sontag S. Illness as metaphor. Penguin Books, Harmondsworth 1982.
Stanway A. Alternative medicine. A guide to natural therapies. Penguin Books, London 1982.
Sumuvuori H. Kansanlääkinnän asema virallisen terveydenhuollon rinnalla. Teoksessa Hänninen O, Sumuvuori H, Meriläinen P, Vaskilampi T (toim.). Kansanparannus eilen ja tänään - huomisen tutkimushaaste. Lääkintöhallituksen julkaisuja, nro 96. Helsinki 1987, s.111-120.
Tikkala H, Myllykangas M, Tuomainen R. Sekularisoituminen vai uskonnollistuminen? Malli elämänkatsomuksista kognitiivisen dissonanssin vähentämisstrategioina. Kirkon tutkimuskeskus, Sarja C nro 39. Tampere 1991.
Tuomainen R. Lääkäri ja maallikko medikalisaation paineissa. Suomen Lääkärilehti 1994:49:2363-2366.
Tuomainen R, Hirvonen J, Martin M, Mönkkönen U. Lähikuva järjestäytyneestä syrjäytyneestä. Sosiaalinen Aikakauskirja 1990:5:16-20.
Tuomainen R, Myllykangas M, Elo J. Medikalisaatio: terveyden mielikuvin kohti menestystä. Sosiaalinen Aikakauskirja 1993:5:22-28.
Vaskilampi T. Vaihtoehtoinen terveydenhuolto hyvinvointivaltion terveysmarkkinoilla. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 88. Jyväskylä 1992.
Vaskilampi T. Vaihtoehtolääkinnän monet kasvot. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 1984:21:145-148.
Vaskilampi T, Elo J, Myllykangas M. Kansanlääkinnän ja luontaistuotteiden käyttö - tutkimus kuopiolaisista vaatetusalan naistyöntekijöistä. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 1984:21:149-157.
Vuori H. Lääketieteen historia. Gummerus, Jyväskylä 1979.
Zola IK. Medicine as an institution of social control: the medicalizing of society. Teoksessa Tuckett D, Kaufert JM (toim.). Basic readings in medical sociology. London 1978, s.254-260.